پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶
»   دسته‌بندی نشده  »   انتخاب نماینده براساس احساس
399 views
۲۰ دی ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۵۰

انتخاب نماینده براساس احساس

 

جامعه ی ایرانی به لحاظ فرهنگی و جامعه شناسی فکری و رفتاری مردمی به شدت عاطفی، احساسی، هیجانی هستند. شاید بتوان  صحت این ادعا را در تعداد شعرا و گرایش و علاقه ی مردم به طبع شعر و شاعری دانست درحالی که هرگز و در طول تاریخ چند هزار ساله ایران تعداد فلاسفه و دانشمندان از شعرا بیشتر نبوده است. و آن تکریمی که شاهان و حاکمان و حتی مردم از  شعرا داشته اند از چهره های علمی زمان خود نداشته اند در حالی که در غرب درست برعکس این جریان است. همین ویژگی مردم شناسی و فرهنگی منجر به این شده است که در تصمیمات و انتخابهای خود چه در عرصه ی زندگی فردی و چه فعالیت های اجتماعی و سیاسی باز  به صورت احساسی عمل کنند.

در یادداشت قبلی که دیروز از همین سایت منتشر شد اشاره کردیم که در فرایند انتخابات هر یک از کاندیداها معمولا با سبک و سیاق خاصی تبلیغ می کنند. نکته ی قابل ذکر این است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا به سبب مقیاس محلی بودن و برخورد های نزدیک نامزدها با مردم و شهروندان معمولا از شیوه هایی که رنگ و بوی احساسی تر دارد و برانگیزاننده ی عواطف و هیجان شهروندان باشد بیشتر استفاده می کنند. برخی با پوشیدن لباس های محلی و ویژه همان شهر سعی می کنند خود را از بطن مردم بدانند. در حالی که در طول عمرشان حتی یکبار هم لباس عشایر و بومیان را نپوشیده اند. برخی با آهنگ و موسیقی محلی و قومی و با تکلم به گویش های محلی مردم را به هیجان وا می دارند. برخی با تحریک احساسات ناسیونالیستی و قومی و شعارهای های متعصبانه ی قومی به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه به ناسیونالیسم منفی دامن می زنند که به همبستگی ملی خدشه وارد میکند و گروه ها و اقوام را روبری  هم قرار می دهند.که به شدت خطرناک. و مردود است. حتی دیده شده که نامزدها  در زمان تعیین شده ی تبلیغات ستادهای خود را به مناطق حاشیه ی شهر و شهرهای اقماری می برند. و با شعارهای پوچ و بی پشتوانه ( بعضا متضاد با مواد قانون اساسی)، و دادن وعده های متعددو شام وناهار ، افکار عمومی و کم سواد جامعه را به به بازی گرفته و رای آنان را به نوعی می دزدند.

گاهی اوقات پا را از این مسائل فراتر می گذارند و با سو استفاده از اقشار کم درآمد و آسیب دیده ی جامعه سعی می کنند با تحریک عواطف شهروندان چهره ی مثبتی از خود در میان جامعه ی هدف ایجاد کنند که عملی قبیح و درور از انسانیت است.  و چناچه در نهاد و اداره و یا موسسه ی دولتی این اقدامات انجام شود خلاف قانون بوده و تخلف صورت گرفته است. این که با پوشیدن لباس رفتگران شهرداری و کارگران معدن و یا حتی فال فروش و کودکان کار سر چهار راه و حتی عکس گرفتن و سر زدن به معلولان جسمی و ذهنی جامعه و رفتن به نهاد بهزیستی در تلاش هستند آرا را به سمت خود جذب کنند ( اقدامی که اخیرا توسط برخی افراد و گروهها که قصد شرکت در انتخابات شورای شهر کرج(۹۵)را دارند در حال انجام است) این درست ریشخند به دموکراسی حقیقی و خرد جمعی و به مسخره گرفتن شعور و فهم شهروندان است. این کار باعث می شود مردم از روی احساسات اقدام به انتخاب نماینده ی منتخب کنند که پیامدی بس بد به دنبال دارد . این که افرادی فاقد صلاحیت و تخصص انتخاب می شوند که باعث فساد اداری و تلف شدن سرمایه ها و امکانات می شوند. شاید همین انتخابات احساسی باعث می شود ملت ما را” مردمی خوش استقبال و بد بدرقه “بدانند .آنجا که با کلی شور و هیجان و کف و سوت مسئولی را انتخاب می کنند و پس از یک دوره مسئولیت و پایان کار، با قهر و سرزنش از اویاد می کنند و علت آن همین انتخاب بر اساس احساس است در حالی که اگر بر مبنای منطق و عقلانیت انتخاب می کرند هرگز به این شکل نماینده ای را بدرقه نمی کردند.

کلمات کلیدی:  البرز، کرج,انتخابات,شورای شهر,تبلیغات,آرا, شعار, پوپولیستی, ناسیونالیسم,شهروندان,دموکراسی,قانون تبلیغات,کاندیدا

تحریریه اثر آنلاین

۰

مطالب مرتبط دسته‌بندی نشده

اولین کارگاه آموزشی مداخله در فرایند طلاق در سال 96 با هدف آموزش شیوه های حل تعارضات زناشویی با حضور 50 نفر از مشاوران و روانشناسان مراکز مشاوره پیش از طلاق استان البرز به مدت 8 ساعت برگزار شد. در این...
قطعا همه ما در زندگي روزمره با نوعي از تبليغات كالاها وبرندهاي شركتهاي تبليغاتي مواجه شده ايم كه پس ازخريدومصرف كالاها دريافته ايم كه فريب يك تبليغ را خورده ايم حتي براي شماپيش آمده است كه در هنگام قدم زدن...
تحریریه اقتصادی:  طی چند روز گذشته اخبار و گزارش ها ی منتشره حاکی از تصمیم دولت مبنی بر تفکیک سازی سه وزارتخانه در دولت دوازدهم است. امروز همچنین در صحن علنی مجلس نمایندگان با یک فوریت طرح تفکیک سه وزارتخانه...
تحریریه اثر آنلاین: هر ساله 15 خرداد(پنجم ژوئن) مصادف است با روز جهانی محیط زیست که این روز توسط کشورهای سراسر جهان و دوستداران طبیعت گرامی داشته می شود. از سال 1972 هر سال به منظور افزایش سطح آگاهی جهانی نسبت...
عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها