دوشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۹
»   استان البرز, سیاسی, یادداشت  »   بوروکراسی، پیامد و راهکارها
550 views
۵ شهریور ۱۳۹۵ , ساعت ۶:۰۴

بوروکراسی، پیامد و راهکارها

بوروکراسی و فساد اخلاقی در مناسبات اداری:

بروکراسی

یکی دیگر از تبعات نظام سامان دهی سیاسی متمرکز ،پیچیده شدن حل مسائل، طولانی تر شدن فرآیند تصمیم گیری و حواله کردن آنها به مقامات و مدیران ارشد است که این همان بوروکراسی اداری ست. بر طبق تجربیات و گزارشات برای ارائه ی یک درخواست و گرفتن پاسخ آن از تهران، بیش از ۲۰۰ نفر باید در آن نظر لحاظ کنند.  این یعنی همان بوروکراسی. به خاطر این تاخیر در تحقق خواسته های شهروندان و یا فرآیندهای بوروکراتیک عنصر رابطه و مناسبات سهم زیادی در دستیابی افراد به حقوقشان داد بر همین مبنا  شهروندان و ارباب رجوع به مقامات و اشخاص آشنا در سازمانها و ادارات برای حل مشکل خود متوسل می شوند (از جمله این نهادها که عمدتا درگیر این مسئله هستند بانکها و شهرداری هاست )که اساسا این افراد به عنوان کاتالیزوری در نظام سیاسی- اداری هستند این مسئله رواج پدیده ی پارتی و پارتی بازی فساد اداری و اختلاس، رانت خواری، شکل گیری روحیه ی تملق و چاپلوسی از صاحبان قدرت، دو رویی، عدم صداقت، جابه جایی قدرت، فخر فروشی به مردم و تحقیر آنها را در پی خواهد داشت. لذا نقش مناسبات فردی در مسائل اداری ایران تعیین کننده است.

از دیگر ابعاد پیامدی بوروکراسی در نظام سازمانی و مدیریتی  شکل چرخش و جابه جایی های مدیران دولتی است. به طوری که در نظام های یکپارچه و مدرن به یک شکل و در جوامع سنتی و یا تلفیقی از این دو (اصطلاحا منشوری) به شکل دیگری انجام می شود. در جوامع مدرن غالبا مدیریت بین نخبگان و متخصصین جابه جا می شود که عینی بخش دموکراسی واقعی و شایسته سالاریست. اما در جوامع در حال توسعه مثل اکثر کشورهای خاورمیانه، مدرنیته و سنت بعضا در تضاد و تقابل هم هستند. و لذا انتخاب و انتصاب افراد در مناصب دولتی به قومیت، نسبت، مذهب، نژاد و … بستگی دارد نه تخصص و شایستگی آنها، افراد مخالف با اندیشه ی مدیران حتی اگر کارامد هم باشند باید حذف شوند. حلقه ی مدیریتی ورود افراد بسیار محدود است. به عنوان مثال اخیرا به کرات جابه جایی های افقی و عمودی مدیران در استان البرز و شهر کرج به چشم می خورد دایره ای که ورودی یا خروجی نداشته تنها در برخی مناصب جابه جایی صورت گرفته است تجربه ی این نوع جابه جایی ها  طبق سالها ی گذشته نتایج خوبی در پی نداشته و راندمان قبل تکرار شده  است. لذا علت این امر می توان این گونه تفسیر کرد که در جوامع این چنینی بوروکرات ها همیشه سعی می کنند قدرت خود را حفظ کنند و آن را بیشتر کنند. خویشاوند محوری در این جوامع در انتصابات و پست ها ارجحیت دارد این شکل از جابه جایی ها معمولا در پاسخ به عدم کارامدی در یک بخش است در ساختار جوامع تلفیقی چنانچه متخصص تر از مدیر حاکم نمی تواند هرگز به منصب برسد چرا که آن مدیر تصور می کند موقعیتش به خطر می افتد و سهم ثروت او در جامعه کم می شود در حالی که به عکس، سهم  ثروت کل افراد جامعه بیشتر می شود

راهکارهای پیشنهادی :

– با توجه به موقعیت حساس پیرامونی در داخل و خارج کشور مبنی بر وجود نیروهای واگرا که توسط نیروهای هم سو در آن سوی مرزها تحریک می شوند به نظر حفظ الگوی بسیط مناسب است به جهت حفظ امنیت و همبستگی ملی. در عین حال کشورهای زیادی هستند که با این الگو مدیریت اداره می شوند و جزو کشورهای توسعه یافته هستند که می توان از تجارب آنها در این زمینه استفاده کرد مثل ژاپن و فرانسه. مع الوصف توصیه می شود با حفظ تمرکز در حوزه ی امنیت در بخش ها ی مدیریت نهادهای مدنی و آموزش و پرورش استانها که به امنیت لطمه وارد نمی کند، خود مختاری اعطا شود.

– به منظور طرح تکریم ارباب رجوع که سالیان سال است فقط در حد حرف مانده به طور جدی با نظارت سه قوه پیگیری شود.

– متاسفانه ضعف در اجرای قوانین و تخطی از آن توسط مدیران ناشی از ضعف در نظارت بر قوانین است که برندگی قانون را به چالش کشیده است پیشنهاد می شود مراجع نظارتی مستقلی زیر نظر سه قوه بر امور نظارت کنند.

-سیستم مدیریت مالی و اقتصادی کشور باید به سمت مشارکت بیش از پیش مردم و خصوصی سازی برود اگر مردم از طریق نظام مالیاتی کارامد و یکپارچه، خود به طور غیر مستقیم بر نهادها ی دولتی و کارکنان آنها نظارت کنند و مدیران و کارگزاران از پول خام فروشی نفت حقوق نگیرند با مردم با احترام تمام برخورد می کنند.

-دولت و دستگاههای آن باید کوچک شود این حجم از دولت سردرگمی، ابهام در وظایف  دستگاهها و پیچیدگی را بیشتر می کند لذا پیکره ی دولت باید لاغر شود.

-باید به شوراهای شهری و روستایی ابتکار عمل بیشتری همراه با صندوق اعتباری اعطا شود. ضمن اینکه در کنار آن دفاتری تاسیس شود که پل ارتباطی مستقیم انتقال و برقراری نمایندگان شوراها با مردم و ایده های آنان و انتقال آن به مقامات ارشد استانی و کشوری باشد.

-می بایست سازکار انجام کارهای اداری و درخواست و مشکلات شهروندان از حالت سنتی امضا گرفتنهای متعدد خارج شده و هر چه سریع تر طرح سیستمی و الکترونیکی آن که هم تسریع در انجام امور و هم مانع فساد می شود در نظام اداری و سازمانی جایگزین شود.

کلمات کلیدی: بوروکراسی، فساد اداری، پارتی بازی، رانت خواری، مدیریت دولتی،استان البرز

نویسنده: مژگان قانع، کارشناس ارشد جغرافیای سیا سی و ژئوپلیتیک

 

مطالب مرتبط استان البرز  , سیاسی  , یادداشت

درابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا درجهان وایران رفتارهای غیرعاقلانه ای از عده ای دیده شد که توسط علمای دینی ردشد و این افرادرا نه افراددیندار که افراد احمقی دانستند که برای مطرح شدن خوداز حربه دین می خواهنداستفاده کنند که...
مشکل اشتغال یا درواقع در ایران را شاید بتوان یکی از مشکلاتی دانست که خودباعث بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله، اعتیاد، فقر، طلاق، خیانت، سرقت، افزایش سن ازدواج وبسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی شده است.در واقع شاید بتوان با...
تقی غیاثی تبار مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تشریح پروژه اشتغال مهارت محور گفت: رویکرد ما در ارائه آموزشهای مهارتی این است که از فرصت های شغلی به مهارت برسیم،...
چند مدت پیش مستندی می دیدم که در رابطه با دانشگاه رفتن در آلمان بود. در این مستند گفته شد که یک فرد تا قبل از دیپلم گرفتن سه بار هدایت می شود تا رشته مورد نظرش را انتخاب کند،دررشته...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها