چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹
»   علمی و فناوری, یادداشت  »   دیجیتال مارکتینگ چیست؟
1,174 views
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۷:۲۹

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ده سال پیش یک بازاریاب برای جذب مشتری و فروش محصول از روش های مثل بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی،استندهای شهری،پخش تراکت و تبلیغات سینه به سینه استفاده می کرد.این کار برای جذب و افزایش مشتری انجام می شد و یکی از عمده ترین مشکلاتی که با خود به همراه داشت هزینه بالای تبلیغات در این گونه رسانه ها بود.رفته رفته سمت و سوی تبلیغات به سمت رسانه های جدید تر مثل تلویزیون رفت و با تولید تیزرهای تبلیغاتی سعی در جذب بیشتر مخاطب بین فعالان این عرصه بیشتر شد. یکی از مشکلات پخش تبلیغات در تلویزیون هزینه بالای تبلیغات بود که عده ای سعی می کردند تا تبلیغات رادیویی را در کنار تبلیغات تلویزیون قرار دهند و به این شیوه زمان کمتری در تلویزیون و زمان بیشتری را در رادیو تبلیغ کنند تا از نظر هزینه صرفه بیشتری داشته باشد.این موضوع هم به هرحال نقاط ضعف و قوت خود را داشت که در این مقال نمی گنجد.

 

دیجیتال مارکتینگ

از سوی دیگر بعضی از تبلیغات چی ها(مراکز مشاوره و ارائه راهکارهای تبلیغی) صحبت از مفهوم دیگری به نام کمپین تبلیغاتی*  می کنند،به این معنا که تبلیغات فقط در یک بستر جواب نمی دهد و می بایست در چندین فضا به طور همزمان تبلیغ صورت بگیرد.به هر روی با گذشت زمان شیوه های تبلیغ هم به روز تر می شوند و سعی می شود اشکالات روش های قبلی را کمتر و یا حذف کنند.با پیدایش اینترنت و استفاده روز افزون مردم از آن مفهوم جدیدی در بحث تبلیغات شکل گرفت با عنوان بازاریابی دیجیتال**.این روش تبلیغات در حالی که روشی جدید برای تبلیغ است اما توانسته سهم مناسبی را ازبازار را برای  کسب و کارها فراهم کند.کسب و کارها در این بازار یا در دنیای واقعی وجود دارند و حضورشان در فضای دیجیتال برای جذب مشتری بیشتر است و یا صرفا در فضای مجازی به کسب و کار می پردازند.

دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهیم انواع روش های بازاریابی دیجیتال را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بازاریابی ایمیلی_Email Marketing
  • بازایابی پیامکی_Sms Marketing
  • بازایابی وب سایتی_Website Marketing
  • بازاریابی مبتنی برشبکه های اجتماعی_Social media Marketing
  • بازاریابی محتوا_Content Marketing
  • بازاریابی مبتنی برموتورهای جستجو_Search Engine Marketing

البته بسیاری از روش های دیگر هم وجود دارد که یا زیر بخش موارد اشاره شده است ویا در اینجا به آنها اشاره نشده است.

حال نکته حائز اهمیت آن است که امروزه دیگر بخش اساسی تبلیغات به سمت رسانه های نوظهور و دیجیتال رفته است و تبلیغات در این فضاها در عین حال که کم هزینه تر است به صورت مطمئن تری در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد و امکان خرید توسط مشتریان احتمالی نیز بیشتر است.همچنین در این روش می توان ارتباط مستقیم تری را با مشتری داشت و بازخوردها را مناسب تر دریافت کرد.

 

در یادداشت های بعدی به تفصیل در رابطه با هرکدام از بسترهای تولید و انتشار در این حوزه می پردازیم.

نوشته:علیرضا عبادالهی

کارشناس مهندسی نرم افزار


*Advertising Campaign

**digital marketing

مطالب مرتبط علمی و فناوری  , یادداشت

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
  علیرضا عبادالهی کارشناس سوادرسانه ای و مدرس دانشگاه دانش-انتقادی- ضرورت اجرا:جامعه با ورود به عصر ارتباطات دچار تحولات گسترده وشگرف شده است که به دلیل در دسترس بودن بیشتر ابزار ارتباطی وتنوع آنها از نظر ساختار وامکانات طیف وسیعی ازمردم را...
ثریا چراغی:دوران کودکی برای افراد دوران خاطرات شیرین و بازی های کودکانه است،فارغ و سبک بال از هرمسئولیتی،اما برای کودک کار آن کس که شانه های کودکانه آن یارای تحمل بارمسئولیت ودغدغه کسب درآمدراندارداین دوران دیگردوران شیرین کودکی نیست.به کارگیری...
مقدمه: اهمیت کلان داده ها در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است که از جمله علت های آن بحث فضای ذخیره سازی زیاد و بروز شبکه های اجتماعی با حجم زیادی از اطلاعات و استفاده از سنسورها در قسمت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها