شنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۹
»   انتخابات, تحلیل, تیتریک, سیاسی, یادداشت  »   رای حرام، رای حلال تعبیر و معنایی تازه از پیروزی و شکست در انتخابات
485 views
۱۴ خرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۱۹:۴۴

رای حرام، رای حلال تعبیر و معنایی تازه از پیروزی و شکست در انتخابات

رای حرام، رای حلال تعبیر و معنایی تازه از پیروزی و شکست در انتخاباتتحریریه سیاسی: در جریان انتخاباتی که گذشت. طرفداران و چهره های جریانات سیاسی بعضا در کش و قوس بازی با الفاظ، و تعبیر و تفسیر آرا قانونی و غیر قانونی و حتی غیر شرعی خواسته یا ناحواسته باعث طرح مفاهیمی مانند رای حلال و حرام در ادبیات سیاسی کشور به ویژه در حوزه انتخابات شدند. رای حرام یا رای حرام چه معنی می دهد؟ هدف از طرح آن چه چیزی می تواند باشد؟ پیامد این طرحواره برای آینده کشور چیست؟
این که چه کسی نخستین بار از این اصطلاح استفاده کرده اجماع کلی وجود ندارد. و هنوز رسانه های طرفدار طیف اصولگرا و اصلاح طلب- اعتدالی همدیگر را متهم می کنند که نخستین بار نماینده ی آنها از این مفهوم استفاده کرده است.بعضا برخی سایت ها با انتشار گزارشی از رای حلال و حرام به نقل از برخی علمای مطرح به تبیین و تفسیر این جریان پرداختند با این مضمون که رای حرام معنایش این است که در سبد رای یک کاندیدا آرای واقعی او ریخته شود این یعنی رای پاک و حلال است. و چنانچه ارای دیگری به عمد و یا سهو در سبدش ریخته شود حرام است.
نکته ی اول این است این یک تعبیر از آرا شکست خورده گان و آرا جناح پیروز است. که نماینده ی شکست خورده بجای تفسیر واقعی و منطقی از شکست به خود این اجازه را بدهد که آرا سبد کاندیدای پیروز را آرا حرام قلمداد کند.
دوم این که استفاده از ادبیات حلال و حرام آرا ملت تفسیر شرعی و دینی از تخلفات پای صندوق رای، و شمارش آرا است.
سوم این که مگر نه این است که قانون جمهوری اسلامی ایران منطبق بر احکام شرعی قرآن و شریعت تدوین شده است؟ پس طبعا باید از اصطلاح رای قانونی و غیر قانونی استفاده کرد. مگر می شود گفت رای قانونی حرام است و رای غیر قانونی حلال؟ مگر کلام رهبری جز این است که قانون فصل الخطاب است و همه باید به قانون احترام بگذارند؟؟!!این ادبیات معکوس سوء استفاده ی ابزاری از دین است( یادمان باشد استفاده از اعتقادات دینی مردم بوم رنگی است که نتیجه اش دین زدگی است) در واقع می خواهند از این طریق مردم را نسبت به جناح رقیب حساس و بدبین کنند. این گونه مسائل دو دستگی و تفرقه ایجاد می کند.
نکته ی پایانی این است که متاسفانه باید بپذیریم که در هر انتخاباتی کم و بیش تخلف هست اما مرجع قانونی رسیدگی به آن شورا ی نگهبان است. همچنین تمکین به نتیجه ی انتخابات هنوز برای ملت و جناح های شکست خورده در سپهر سیاست ایران درونی نشده است به ویژه در طی ده سال اخیر هیچ کدام از جناح های سیاسی حاضر نیستند بپذیرند که جریان رقیب پیروز شده است. و به جای این که علت شکست را خود را بپذیرند با فرا فکنی آن را به گردن دیگران می اندازند. تداوم این رویکرد رقابت ها را چالشی و تخریبی می کند. و نتیجه اش چیزی جز قانون گریزی و بدعت گذاری سرپیچی از قانون نیست. ضمن آنکه باید به صحبت های رهبری توجه کرد که فرمودند شورای نگهبان انتخابات را تایید کردو تخلفی هم اگربه بوده در نتیجه تاثیر نداشته اما به هرحال رسیدگی خواهد شد.
کلمات کلیدی: انتخابات، ریاست جمهوری، رای حرام، رای حلال، بدعت گذاری،
مژگان قانع/ اثر انلاین

مطالب مرتبط انتخابات  , تحلیل  , تیتریک  , سیاسی  , یادداشت

درابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا درجهان وایران رفتارهای غیرعاقلانه ای از عده ای دیده شد که توسط علمای دینی ردشد و این افرادرا نه افراددیندار که افراد احمقی دانستند که برای مطرح شدن خوداز حربه دین می خواهنداستفاده کنند که...
مشکل اشتغال یا درواقع در ایران را شاید بتوان یکی از مشکلاتی دانست که خودباعث بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله، اعتیاد، فقر، طلاق، خیانت، سرقت، افزایش سن ازدواج وبسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی شده است.در واقع شاید بتوان با...
تقی غیاثی تبار مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تشریح پروژه اشتغال مهارت محور گفت: رویکرد ما در ارائه آموزشهای مهارتی این است که از فرصت های شغلی به مهارت برسیم،...
چند مدت پیش مستندی می دیدم که در رابطه با دانشگاه رفتن در آلمان بود. در این مستند گفته شد که یک فرد تا قبل از دیپلم گرفتن سه بار هدایت می شود تا رشته مورد نظرش را انتخاب کند،دررشته...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها