سه شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۹
»   انتخابات, انتخابات ریاست جمهوری 96, تیتریک, سیاسی, یادداشت  »   زمینه های موثر بر اتخاذ راهبرد های تبلیغاتی دو جناح انتخابات ریاست جمهوری به منظور جلب آرا عمومی و پیروزی در کارزار
547 views
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ , ساعت ۶:۳۰

زمینه های موثر بر اتخاذ راهبرد های تبلیغاتی دو جناح انتخابات ریاست جمهوری به منظور جلب آرا عمومی و پیروزی در کارزار

زمینه های موثر بر اتخاذ راهبرد های تبلیغاتی  دو جناح انتخابات ریاست جمهوری  به منظور جلب آرا عمومی و پیروزی در کارزار

فرهنگ سیاسی ایرانی از هیجان و شور و نگاه بد بینانه به قدرت و حاکمیت متاثر بوده است. در این فرهنگ رویکرد برنامه محوری کم رنگ و چهره محوری پر رنگ نموده است. نتیجه ی چنین پدیده ای باعث شده که افق دید محدود، کوتاه مدت و غیر راهبردی شود و عمدتا سرشتی هیجانی و عاطفی داشته باشد. به همین خاطر در فرایند انتخابات، شور انتخاباتی گاه بر آگاهی انتخاباتی چیره می شود. متاثر از همین جریان است که گاه  افرادی به قدرت می رسند که پیروزی انها قابل تصور نبوده است. در چنین فضای ذهنی و سیاسی- عاطفی برخی نامزدها همواره کوشیده اند از رهگذر تحریک هیجان عمومی، مظلوم نمایی و نقش اپوزیسیون، افکار عمومی و آرا آنان را به خود جلب کنند از این رو گاه موفق ترین فرد کسی است که به جای پاسخگویی به و برنامه محوری به مظلوم نمایی و بر انگیختن شور عمومی بپردازد.

.در طرف دیگر مسئله درک وضعیت نابه سامان و راکد اقتصادی در حوزه کسب و کار، تولید و اشتغال حال حاضر در کشور است این موضوع به شدت سخنان نامزد ها را به هنگام تبلیغات و گفتاوردها زیر ذره بین برد. واقعیت این است که اکثریت جامعه ی ایرانی در طبقه ی متوسط و متوسط رو به پایینی هستند که به خاطر آثار مختل کننده ی تحریم ها و ضعف ساختار مدیریتی حاکم به شدت تحت فشار هستند. از اقشار ضعیف و مردم فقیر انتظار آینده نگری هم نمی توان داشت؟ در کتاب اقتصاد فقیر(poor Economics) توضیح این ادعا چنین بیان شده است که بسیاری از فقرای صحرا یا کنیا در قاره ی آفریقا ، می توانند تنها با پرداخت ده دلار ” پشه بند” خریداری کنند و شب ها فرزندانشان را از گزند مالاریا در امان نگه دارند ولی عده ی کمی از مردم حاضر به پرداخت این مبلغ هستند حتی در مقطعی این پشه بند ها به صورت رایگان در اختیار فقرا قرار می گرفت  ولی باز برخی این ها را برای استفاده ی های متفرقه تهیه می کردند و نه استفاده  بابت جلوگیری از  گزند پشه ی مالاریا. تفسیر روشن این داستان کوتاه این است که  فقرا به قدر ی درگیر مشکلات روزمره شان هستند  که ذهنشان مجالی برای آینده نگری نمی یابد بنا براین نبود حداقل حاشیه امنیت از نظر درآمد، مهارت، و شغل برای جامعه ی فقیر انها را به سمت ناجی می کشاند که امروزشان را دریابد نه فرداها.

متاثر از این دو موضع  و با علم به آنها راهبرد تبلیغاتی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری شکل گرفت. استفاده از افشاگری پشت پرده ی فسادها و تخریب طرف مقابل و شگرد تطمیع مردم فقیر و ضعیف مهم ترین این استراتژی ها بود دولت تدیر و امید از اسفند۹۵ با پرداختن به موضع سهام عدالت، پیشگام این جریان بود اما اگر به خاطر داشته باشید روحانی و نامزد پوششی اش در گفتارد ها و نطق های تبلیغاتی نخست سعی می کردند تنها به تبیین عملکرد ۴ ساله ی خود با  القای درون مایه ترس و وحشت از بازگشت به دوران قبل از سال ۹۲  برنامه های خود را پیش ببرند اما به زودی دریافتند که این شیوه شکست آنها را رقم خواهد زد. بنابر این کنار هر دکه از شگرد های تطمیع اصولگرایان یک نیم دکه زدند. نامزد های اصولگرا که از همان ابتدا به منظور تحریک عواطف و هیجان مردم به شیوه ی منسوخ شده ی رئیس جمهور دور دهم و یازدهم به تخریب و افشا و افترا تخریب جریان اصلاحات و دولت روحانی آغاز کردند در کنار آن سعی کردند با وعده ی پرداخت یارانه ی سه برابری، یارانه ی کارانه، مبارزه با فساد و رانت و بازگرداندن پول نفت و اختلاس به جیب مردم، آرا مخاطبان را با کشیدن به وادی کشکش های جناحی و پول بخرند. در مقابل اما روحانی بیکار ننشست یارانه ی افرادی را که حذف کرده بود مجدد مورد بازنگری قرار داد. سایت کارورزی راه اندازی کرد. وعده داد مستمری افراد تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد و حتی یارانه ی دهک های پایین را افزایش می دهد.بعضا قانون و دستورات پیشین خودش را هم دور زد. و این چنین شعور سیاسی مردم تحریک و تطمیع شد.

کلمات کلیدی: انتخابات. ریاست جمهوری. قالیباف، رئیسی، روحانی، جهانگیری، اختلاس، فرهنگ سیاسی، فقر، اصولگرایان، اصلاح طلبان.

مژگان قانع/تحریریه اثر آنلاین

 

,, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط انتخابات  , انتخابات ریاست جمهوری 96  , تیتریک  , سیاسی  , یادداشت

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
    زندگی خوب موسسه ای مردم نهاد است که فعالیت های متعدد اجتماعی در کرج با نام آن گره خورده است.هفته نامه جاذبه پیرو رویکرد اجتماعی خود به سراغ حسین بابازاده مقدم و گروهش رفت تا از فعالیت های آن بیشتر...
رضا سلگی رئیس شورای شهر گرمدره در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه جاذبه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شوراگفت:در یک سال گذشته طراحی و انجام کارهای تحقیقاتی را با توجه به آنکه نیاز است کارها در شهر به صورت...
داود سعیدیان نائب رئیس شورای اسلامی شهرگرمدره در مصاحبه با هفته نامه جاذبه گفت:با توجه به آنکه گرمدره در سال 83 با تجمیع 5 روستا به شهر تبدیل شد و از بافت سنتی آماده شدیم جهت بسترسازی برای یک بافت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها