چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹
»   اجتماعی, یادداشت  »   زن ایرانی پرچمدار تحقق اقتصاد مقاومتی
774 views
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ , ساعت ۱۱:۴۴

زن ایرانی پرچمدار تحقق اقتصاد مقاومتی

 

در حالی که آرام آرام به روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ نزدیک می شویم، بازار خرید سال نو داغ تر می شود سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل در تحقق اقتصاد مقاومتی بود، ایشان چند وقت پیش در جمع مسئولان کشور تصریح کردند که طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در خصوص نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی بین آحاد جامعه صورت گرفته اما در مقام عمل بازخورد ملموسی نداشته است به همین خاطر بود که ایشان سال ۹۵ را سال اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی نام گذاری کردند. لازم به ذکر است که پایان سال ۹۵ پایان اقتصاد مقاومتی نیست چرا که ضرورت طرح آن محدودیت زمانی و مکانی ندارد . و برای همه ی زمانها و دوره ها و حتی کشور های دیگر  هم قابلیت اجرا دارد.

اقتصاد مقاومتی الگویی اقتصای مبتنی بر توجه به توان و ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و طبیعی ملی است.در جامعه ی ایرانی اسلامی ما نیز نهاد خانواده از مهم ترین ارکان تاثیر گذار بر پیشرفت فرهنگی و  توسعه ی اقتصادی محسوب می شود لذا به نظر می رسد نقطه ی عطف تحول اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی جامعه ی زنان باشد.

در آغاز هزاره ی سوم پس از میلاد زن در جامعه ی ایرانی دو نقش مهم و کلیدی را برعهده دارد نخست نقش همسری و مادر ی در فضای خانواده ودوم پذیرش، ایفای نقش و حضور در حوزه ی فعالیت های سازنده ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوشا دوش مردان و در محیط بیرون از خانه است. بنابر این به جرات می توان گفت که نقش زنان در کمک به تهیه ی لوازم  و اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی بیش از مردان است. بطور کلی بر اساس ارکان و اصول اساسی اقتصاد مقاومتی شاید بتوان بیشترین اثر گذاری زنان را در زمینه های زیر تعیین نمود.

نخست مصرف کالای ایرانی است.؛ از مهم ترین سرفصل های مربوط به اقتصاد مقاومتی تاکید و اهتمام بر خرید و حمایت از انواع تولید داخلی است به شکل کلی زنان عهده دار برنامه ریزی امور مالی و اقتصادی خانواده هستند در آستانه ی سال نو که به اصطلاح بازار خرید کالا برای شب عید گرم و پر رونق است. انتظار می رود زنان و دختران ایرانی با خرید کالای ایرانی از تولید ملی و داخلی حمایت کنند. مادر خانواده حتی می تواند تفکر خرید کالای ایرانی را در میان اعضای خانواده نهادینه کند .و این در صورتی امکان پذیر است که قبلا این بخش از جامعه نسبت به فواید حمایت از تولید ملی و آثار و فواید آن توجیه شده باشند. که به نظر این جا نقش رسانه های دیداری و شنیداری بسیار با اهمیت است.

دوم تاکید بر حفظ و تداوم بنیاد خانواده به سبک ایرانی – اسلامی است؛ ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی از زیباترین جلوه های  فرهنگ خانواده ایرانی بوده است. اما طی یک دهه ی گذشته با پیشرفت سریع تکنولوژی و ارتباطات و آشنایی و تعاملات گسترده با انواع دیگر فرهنگ زندگی غربی از طریق شبکه های ماهواره ای و عضویت در شبکه های مجازی، دچار تحول و دگرگونی شده است فرهنگ ساده زیستی کم رنگ شده و الگو پذیری از شخصیت های سینمایی و مدل مانکن ها جای شخصیت ها و مظاهر دینی و اعتقادی فرهنگ ایرانی را گرفته است. لذا موج خطرناکی زنان و دختران ایرانی را بیش از هر دوره ی دیگری به دنبال تجملگرایی، برند محوری، مصرگرایی و تنوع طلبی سوق می دهد امری که باعث هدر رفتن سرمایه های ملی و افزایش میزان واردات از کشورهای خارجی می شود. در حالی که زنان ایرانی می توانند با ایده های نو همان هزینه هایی که برای خرید کالای تجملی و مصرفی، می کنند برای ایجاد فضای کسب و کار جدید بکار بندند و باعث افزایش اشتغال زایی و در نهایت افزایش تولید بومی و داخلی شوند.

کلمات کلیدی: اقتصاد مقاومتی, تولید ملی, تجملگرایی,تنوع طلبی,فضای مجازی, زن,اثرآنلاین

تحریریه اثر آنلاین

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط اجتماعی  , یادداشت

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
    زندگی خوب موسسه ای مردم نهاد است که فعالیت های متعدد اجتماعی در کرج با نام آن گره خورده است.هفته نامه جاذبه پیرو رویکرد اجتماعی خود به سراغ حسین بابازاده مقدم و گروهش رفت تا از فعالیت های آن بیشتر...
به گزارش اثرآنلاین و به نقل از هفته نامه جاذبه صبح یکشنبه هیجدهم شهریورماه نودوهفت نشست تخصصی بررسی و هماهنگی ویژه ماه محرم درکمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرمدره برگزار شد. این جلسه با حضوررئیس شورای شهر،رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا،...
  علیرضا عبادالهی کارشناس سوادرسانه ای و مدرس دانشگاه دانش-انتقادی- ضرورت اجرا:جامعه با ورود به عصر ارتباطات دچار تحولات گسترده وشگرف شده است که به دلیل در دسترس بودن بیشتر ابزار ارتباطی وتنوع آنها از نظر ساختار وامکانات طیف وسیعی ازمردم را...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها