شنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۹
»   اجتماعی, یادداشت  »   عدالت اقتصادی
924 views
۱۸ مهر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۰۸

عدالت اقتصادی

عدالت اجتماعی بستر عدالت اقتصادیست کنش و رفتار انسان در حوزه ی اقتصاد قبل از هر چیز یک کنش اجتماعی ست اگرچه بعدی از فعالیت اقتصاد به فرد مربوط می شود اما در فضای اجتماعی تحقق پذیر است

یادداشت سوم: عدالت اقتصادی
عدالت اجتماعی بستر عدالت اقتصادیست کنش و رفتار انسان در حوزه ی اقتصاد قبل از هر چیز یک کنش اجتماعی ست اگرچه بعدی از فعالیت اقتصاد به فرد مربوط می شود اما در فضای اجتماعی تحقق پذیر است.عدالت اقتصادی مربوط به رعایت حقوق و مساوات فعالیت های افراد و نفی تبعیض و ظلم در عرصه ی روابط متقابل اقتصادی ست. در اکثر سیستم های اقتصاد سیاسی جهان، اقتصاد مبنای کار است در سیستم اقتصادی با حاکمیت قوانین اسلامی، بر اساس آموزه های دینی، به حق مالکیت افراد، تفاوت در استعدادها و رفع فقر احترام گذاشته می شود. تفاوت وجود دارد اما تبعیض قابل قبول نیست. به برابری اعتقاد دارد اما همیشه تساوی را برابر با عدالت نمی داند. اصول و شاخص های بارز عدالت اقتصادی را در جامعه ی اسلامی به شهر زیر می توان بر شمرد.
سیستم اقتصادی، مدیریت و قانون: دیدگاه لیبرالیستی عدالت اقتصادی را محصولی درون زا می داند درست بر خلاف اندیشه ها افراطی مارکسیستی و سوسیالیستی که تحقق عدالت اقتصادی را منوط به دخالت عوامل بیرونی می دانند اما در نگاه اعتدالی عدالت اقتصادی بنا به صرف مطلق، زائیده ی مناسبات درونی جامعه و یا عوامل بیرونی نیست ممکن است روند درونی تا یک حد و جایی عدالت را محقق سازد اما در نهایت نیازمند دخالت عوامل و سیستم اجرایی خواهد بود. قانون و سیستم به شکل مطلق و خودکار ضامن مطلق برقراری و تداوم عدالت اقتصادی نیست گاهی لازم است دخالت( دولت و ارکان نظام) تغییراتی ایجاد شود. به این معنا که ممکن است قانون نقص داشته باشد و کارکرد آن متناسب با تغییرات روز جهانی نباشد که باید بروز شود و یا این که کم و کاستی هایی داشته باشد که باید لحاظ شود. به عنوان مثال قوانین مربوط به نظام بانکداری و سیستم بوروکراسی اداری، قوانین مربوط به کار، امنیت شغلی، و حمایت و از کارفرما و کارگر و.. در جامعه ی ما ، که از عوامل بازدارنده ی تحقق عدالت اقتصادی ست.
حق برابر در برخورداری از امکانات و فرصت ها و سرمایه: مسلم است که منابع سرمایه ای و ثروت آفرین بطور متوازن در همه جا به طور یکسان توزیع نشده است برخی جاها غنی و برخی جاها بالذات فقیر و ضعیف است اما این جا دو نکته خیلی مهم وجود دارد نخست این که مجریان قانون و جامعه ی اسلامی باید با توجه به پتانسیل مناطق جغرافیایی، شرایط و امکانات عمومی و آموزش، کسب مهارت، کار و اشتغال و تولید را برای ساکنان فراهم کنند تا شرایط در همه جا برای کار و کسب درآمد و کسب ثروت یکسان باشد. این یعنی بهرمندی عادلانه ی همه، از امکانات و زیرساخت های مولد ثروت. تنها تفاوت در استعداد و تلاش افراد می ماند این که چقدر تلاش کند و کارامد باشد.( به این معنا که به موازات افزایش تلاش و بالا رفتن عملکرد مثبت به همان میزان بر درآمد او اضافه گردد) نکته ی دوم این که گاهی اوقات افرادی که ناتوان هستند و به لحاظ موقعیت جسمی، سنی و یا حوادث در فقر هستند( کودکان، سالخوردگان، بیماران و…) دولت و حاکمیت اسلامی موظف است حداقل امکانات را برای آنها فراهم و امکان شغل و درآمد متناسب را ایجاد کند .
امنیت شغلی: در جامعه ی اسلامی مناسب و متناسب با تخصص و استعداد افراد شغل ها توزیع شده و هر کس متناسب با مهارتی که دارد فعالیت تولیدی دارد.که در این باره نباید تبعیض شغلی ایجاد شود و هرکس ماحصل عملکرد خود را صاحب شود. اما در عین حال سازکار مدیران و مجریان و قانون باید به گونه ای باشد که هر کس بر موقعیت و درآمد و تداوم شغلی خود اطمینان داشته باشد و یا در صورت تغییر شغل بتواند در کوتاه ترین زمان در جای دیگری مشغول بکار شود مساله ی بعدی این که متناسب با ساعات کار و فعالیت خود و مهم تراز همه بازده و خروجی مثبت است که متناسب با آن درآمد کسب کند الان سیستم اداری به گونه ای ست که با چند ساعت کار با بازده منفی همچنان درآمد افراد ثابت و ماه به ماه پرداخت می شود ایا نباید بر طبق کارآمدی و نتایج عملکرد باشد؟.
کلام آخر این که سرمایه ، سود و درآمد حاصل از منابع یک کشور باید به طور برابر به خود مردم آن جامعه برسد. متاسفانه در حال حاضر چنین نیست چرا که سرمایه ها به شکل خام و بی هیچ ارزش افزوده ای فروخته می شود. در حالی که می باید فرآوری و ارزش افزوده ایجاد شود که خود به تبع برای افراد ثروت و اشتغال می آفریند و این در راستای تحقق عدالت اقتصادی و الگوی اقتصاد مقاومتی ست.
کلمات کلیدی: عدالت، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، امنیت شغلی، زن، توزیع ثروت، قانون
نویسنده: مژگان قانع، کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک

مطالب مرتبط اجتماعی  , یادداشت

درابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا درجهان وایران رفتارهای غیرعاقلانه ای از عده ای دیده شد که توسط علمای دینی ردشد و این افرادرا نه افراددیندار که افراد احمقی دانستند که برای مطرح شدن خوداز حربه دین می خواهنداستفاده کنند که...
مشکل اشتغال یا درواقع در ایران را شاید بتوان یکی از مشکلاتی دانست که خودباعث بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله، اعتیاد، فقر، طلاق، خیانت، سرقت، افزایش سن ازدواج وبسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی شده است.در واقع شاید بتوان با...
چند مدت پیش مستندی می دیدم که در رابطه با دانشگاه رفتن در آلمان بود. در این مستند گفته شد که یک فرد تا قبل از دیپلم گرفتن سه بار هدایت می شود تا رشته مورد نظرش را انتخاب کند،دررشته...
به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها