دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
»   سیاسی, یادداشت  »   نقش شبکه های اجتماعی در انتخاباتی که گذشت
362 views
۸ خرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۱۴:۳۱

نقش شبکه های اجتماعی در انتخاباتی که گذشت

عصر جدید بشرعصر انفجار اطلاعات، پست مدرنیسم  و گستردگی و پیچیدگی شبکه ها ی اطلاعاتی تعبیر و توصیف شده است. سرعت تبادل اطلاعات و حجم انبوهی که به کمک ابزارهای الکترونیکی در این میان رد و بدل می شود خارق العاده و سراسام آور است. برخی خبرها حاکی ست هر چند دقیقه یک اختراع و نوآوری جدید به ابزار های الکترونیکی اطلاعاتی اضافه می شود که هماهنگی و همراهی با این سرعت از تغییرات امر ی غیری ممکن است. لحظه به لحظه شکل و کاربرد رسانه های ارتباطی تغییر می کند.

در گذشته ی نه چندان دور مردم و شهروندان از طریق دستگاههای گیرنده مثل رادیو و تلویزیون و یا روزنامه ها آن هم به صورت یکطرفه و دیرتر اطلاعات و اخبار را رویدادهای پیرامونی را دریافت می کردند اما با ظهور گوشی های هوشمند همراه به عنوان رقیب پر قدرت رسانه ها ی سنتی آرام آرام نقش روزنامه ها کمتر شده و استفاده از ابزارها، امکانات و لوازم الکترونیکی جدید امکان دسترسی آسان، دائمی و سریع اطلاعات و مهم تر از هم تبادل و تضارب آنلاین اندیشه ها و دیدگاهها را در دورترین نقاط دنیا با هم فراهم کرد واقعیت امر این است که نباید فراموش کرد گستردگی استفاده از فضای شبکه های مجازی و اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام و … در قشر متوسط شهری و عمدتا جوان جامعه بی شک تا ثیری بی بدیل بر نتایج انتخابات گذاشت.

درست بر خلاف انتخابات دوره های گذشته تبلیغات انتخابات یکسال پیش از آغاز رسمی فعالیت های تبلیغاتی رسمی در فضای مجازی کلید خورد کاربران با تشکیل گروههای چند هزار نفری و ایجاد کانال ها و پیچ های تبلیغاتی با هدف حمایت از یک طیف و شخص خاص سیاسی اقدام به تبادل اطلاعات با اعضا دیگر و هدایت افکار به سمت و سوی یک جریان خاص کردند. لازم به یاداوری ست که شبکه های اجتماعی به مثابه ی شمشیری دو لبه می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت. تهدید از آن حیث که امکان انتشار اخبار  نادرست ، کذب و شایعه پراکنی که غیر قابل کنترل هم هست وجود دارد. و فرصت تلقی می شود از آن جهت که به سبب ماهیت هیجانی و تازه ای که دارد شور و نشاط انتخاباتی را افزایش می دهد و با سرعت و قدرت فراوان بر گرایش ها و کنش های انتخاباتی تاثیر می گذارد.

به هر روی فضای مجازی با امکان ارائه ی تنوع و سرعت تبادل اطلاعاتی که داشت در انعکاس اخبار و اظهارات موثق و غیر موثق سیاسی و وارونه جلوه دادن حقایق و واقعیت ها، نشر اکاذیب و تهمت ها، سانسور خبری، تبلیغات حتی تا زمان پایان شمارش آرا با هدف حمایت و یا علیه یک جریان و یا شخصیت خاص بر انتخاب و گزینش افراد تاثیر گذاشت. همچنان که  دیدیم پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شبکه های اجتماعی در پیروزی جناح حاکم نقش انکار ناشدنی ایفاکرد.

کلمات کلیدی: انتخابات,ریاست جمهوری, اصلاح طلبان, فضای مجازی,شبکه های اجتماعی

سرویس سیاسی اثرآنلاین

مطالب مرتبط سیاسی  , یادداشت

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
  علیرضا عبادالهی کارشناس سوادرسانه ای و مدرس دانشگاه دانش-انتقادی- ضرورت اجرا:جامعه با ورود به عصر ارتباطات دچار تحولات گسترده وشگرف شده است که به دلیل در دسترس بودن بیشتر ابزار ارتباطی وتنوع آنها از نظر ساختار وامکانات طیف وسیعی ازمردم را...
ثریا چراغی:دوران کودکی برای افراد دوران خاطرات شیرین و بازی های کودکانه است،فارغ و سبک بال از هرمسئولیتی،اما برای کودک کار آن کس که شانه های کودکانه آن یارای تحمل بارمسئولیت ودغدغه کسب درآمدراندارداین دوران دیگردوران شیرین کودکی نیست.به کارگیری...
مقدمه: اهمیت کلان داده ها در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است که از جمله علت های آن بحث فضای ذخیره سازی زیاد و بروز شبکه های اجتماعی با حجم زیادی از اطلاعات و استفاده از سنسورها در قسمت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها