سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹
»   استان البرز, تحلیل, سیاسی, کرج, یادداشت  »   پیامدهای الگوی بسیط ساماندهی سیاسی در سیستم اداری – مدیریتی ایران
581 views
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۸:۵۸

پیامدهای الگوی بسیط ساماندهی سیاسی در سیستم اداری – مدیریتی ایران

 

در ادامه ی یادداشت پیشین به چالش ها و پیامدهای موجود در نظام اداری- سازمانی موجود در کشور می رسیم که  متاسفانه امروزه به طور وسیع و ملموسی بر نظام مدریتی – سازمانی- ادارات ما حاکم و غیر قابل انکار است و البته پس از توصیف و تحلیل، راهکارهای برون رفت و مقابله با آن نیز ارائه خواهد شد. برآیند مخرب الگوی ساماندهی سیاسی بسیط و تک ساخت، کند شدن روند تصمیم گیری و توسعه، تمرکز گرایی شدید، ضعف و عدم مشارکت عمومی، باور نگاه ارباب رعیتی،  بوروکراسی و فساد اخلاقی در مناسبات اداری و… است که به ترتیب بدانها پرداخته می شود.

کند  شدن روند  رشد و توسعه همه جانبه: این بدین معناست که سیستم سیاسی اداری کشور در یک نقطه متمرکز شده است که به تبع تمرکز قدرت تصمیم گیری را به دنبال خواهد داشت از این رو بخش وسیعی از حجم مطالبات و درخواستها  از کل شهرهای کشور در سطوح مختلف اداری و سازمانی به تهران می رسد این حجم مطالبات برای کانون محدودی مثل تهران سنگین بوده و کندی آهنگ تحولات درعرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به شدت متاثر کرده. همچنین فاصله نیز باعث تاخیر و طولانی شدن فرآیند رسیدگی و تصمیم گیری، افزایش هزینه های مالی و در نهایت روند رشد و توسعه ی ملی را به شدت کاهش می دهد.

تمرکز گرایی شدید: به دلیل حاکمیت الگوی متمرکز تک ساختی، قدرت سیاسی در یک نقطه تحت نهادهای اساسی نظام( قوای سه گانه) متمرکز شده و از آنجا به شکل عمودی به سراسر فضای جغرافیایی کشور توزیع می شود این حالت باعت تلقی شدن این باور برای مدیران و مردم می شود که قدرت اصلی در راس هست و لذا  مراتب پایین فاقد توانایی تصمیم گیری و عمل هستند. مردم سعی می کنند به منظور احقاق حقوق خود با بالاترین مقام سیاسی کشور ارتباط برقرار کنند. در طرف دیگر سطوح پایین کارگزاران نظام بر این باور هستند که ابتکار عمل و انعطافی در امور و تصمیمات ندارند و به صورت منفعل منتظر هستند از مرکز تصمیمات اتخاذ شود و سپس بر اساس مقدار اندک قدرتی که به رده های پایین مدیریت به صورت نامتوازن هم توزیع شده عمل کنند و بنابر این مردم  و مسئولین سراسر کشور هر دو می دانند تنها تهران و استانداران هستند که قدرت لازم را دارند.

باور نگاه ارباب- رعیتی: بر پایه تجربه ی تاریخی از نظام سنتی پادشاهی و ارباب رعیتی متاسفانه در فرهنگ سیاسی ما چه مقامات و دارندگان پست ها و چه مردم عادی نوع نگاه همچنان ارباب رعیتی و از سر تبختر، غرور و تحقیر است و لذا ارائه ی خدمات دولتی ها از سر لطف و هدیه است ن وظیفه. در حالی که امام پس از انقلاب گوشزد می کرد که مسئولین “خدمتگذار ملت باشید” نوک پیکان این سخن در اصل متوجه این دغدغه ی ذهنی امام بود که در جوامع در حال توسعه که مدتها زیر تسلط و نفوذ قدرت های بیگانه بوده و به نوعی تشنگی بیش از حدی برای تصاحب مناسب و قدرت به چشم می خورد – و البته تا حدودی هم در مورد کشور ما، قدرتمندان سیاسی در برقراری روابط با مردم تغییر ایجاد کنند.

ضعف در مشارکت عمومی: از آنجا که شهروندان، دولت و دستگاههای اداری وابسته به آن را تنها متولی امور جاری  وسازماندهی می دانند لذا همیشه منتظر آن هستند که دولت در امور دخالت کرده و آنها را مدیریت کند و از آنجا که نگاه از بالا به پایین در باور مردم و مسئولین نهادینه شده آنها را دارای قدرت و منزلت بالایی دانسته، به تجربه دیده شده هر گاه ایده یا طرح خلاقانه ای به منظور مشارکت یا بهبود و یا توسعه حتی امور محلی هم داشته باشند هیچ نهاد سازمانی و رسمی پاسخگو نیست که از آنها استقبال کند همه منفعل به تهران چشم دوخته اند. نمونه ی این مورد ناکارامدی نهاد شورا های اسلامی شهری و روستایی، سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد و … می باشدکه در حاشیه قرار دارند. نکته ی قابل تامل این است که به واقع دولت و کارگزاران دولتی نیز به مردم اعتماد ندارند با این استدلال که تجربه و تمرین و تخصصی لازم را ندارند و خود را مالک بلامنازع امور عمومی می داند و از انتقال و تفویض قدرت به سطوح پایین و مردم نهاد واهمه دارد به عنوان مثال پدیده ی اقتصاد خصولتی زائیده ی همین ترس و بی اعتمادی و البته منافع برخی ست که حاضر نیستند شرکت ها و کارخانه های دولتی را به بخش خصوصی که صد البته دارای تخصص هست واگذار کند.

ادامه دارد…

کلمات کلیدی: بوروکراسی اداری، مشارکت عمومی، تمرکز گرایی، ارباب- رعیتی- بوروکراسی، اقتصاد خصولتی، توسعه

نویسنده: مژگان قانع کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک

منبع مورد مطالعه: جغرافیای سیاسی ایران نوشته ی دکتر محمدرضا حافظ نیا

مطالب مرتبط استان البرز  , تحلیل  , سیاسی  , کرج  , یادداشت

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
رستمی در پاسخ به سؤالات هفته‌نامه جاذبه به بیان تاریخچه تشکیل بازرسی اصناف پرداخت و گفت: در سال 1386 و  بر اساس الحاقیِ ماده 45 قانون نظام صنفی مقرر گردید تا واحدی بنام واحد بازرسی و نظارت اصناف در اتاق‌های...
    زندگی خوب موسسه ای مردم نهاد است که فعالیت های متعدد اجتماعی در کرج با نام آن گره خورده است.هفته نامه جاذبه پیرو رویکرد اجتماعی خود به سراغ حسین بابازاده مقدم و گروهش رفت تا از فعالیت های آن بیشتر...
رضا سلگی رئیس شورای شهر گرمدره در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه جاذبه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شوراگفت:در یک سال گذشته طراحی و انجام کارهای تحقیقاتی را با توجه به آنکه نیاز است کارها در شهر به صورت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها