دوشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
»   تیتریک, مدیریت شهری, یادداشت  »   کنترل ترافیک
177 views
۳ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۸:۳۹

مدیریت شهری نوین، عناصر و ویژگی های ساختاری

کنترل ترافیک

با  افزایش نقاط شهری و رشد روز افزون تعداد خودرو ها و وسایل حمل و نقل، معضل ترافیک در حال تسری به شهرها ی مختلف است شاید اندکی خنده اور باشد که بدانیم در کشور ما ایران در برخی شهرستان های حتی ۵۰ هزار نفری( به شکل مقطعی) هم ترافیک وجود دارد و فقط تهران و کرج و مشهد نیست. پدیده ی ترافیک علاوه بر ایجاد انواع آلودگی ها زیست محیطی و صوتی، اضطراب و تشویش روانی، سر درگمی و اتلاف انرژی و سرمایه را هم به دنبال دارد.

درک عمیق معضل ترافیک و کنترل و مهار آن نیازمند شناخت عوامل و ریشه ی ایجاد ترافیک است. اگر اندکی به ترافیک درون شهرهای ایران نگاهی بیاندازیم و با یک مسیر از خودرو های درحال حرکت در اتوبانهای برلین مقایسه کنیم مشاهده می کنید چگونه بی نظمی در رانندگی کردن باعث ایجاد ترافیک می شود این یک واقعیت مسلم است که بخش زیادی از ترفیک در شهرهای ما ناشی از بی نظمی حین رانندگی است. بیش از چندیدن ساعت ما در طول روز به راحتی صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و موبایلی می شود اما در هنگام رانندگی عجله داریم چون دیر شده است و وقت نداریم. آنگاه به راحتی روی خطوط حرکت می کنیم و گره ترافیکی ایجاد می کنیم.

شکی نیست فرهنگ صحیح رانندگی کردن و ترافیک به ارتقای سطح کیفی زندگی شهری و کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای نیز می شود. بسیاری از مسافران ایرانی که به خارج از کشور و اروپا سفر کرده اند تازه متوجه رانندگی پر ریسک خود شده اند و تفاوت را هم از نزدیک لمس کرده اند.مطالعات نشان داده است که عامل انسانی بیش از هر عامل دیگری در رانندگی پر خطر و نامنظم تاثیر گذار است. به همین خاطر در  اصول مدیریت شهری نوین به افزایش مشارکت شهروندان در اداره ی بهتر و موثر تر شهر تاکید شده است. بنابراین علاوه بر این که در شهروندان نهادینه شده که بین خطوط رانندگی کنند این فرهنگ درونی شده است که  برای جابه جایی از وسایل حمل و نقل غیر موتوری و عمومی مثل دوچرخه و مترو بیشتر استفاده کنند. این موضوع به سادگی در حجم زیاد دوچرخه هایی که در خیابانهای شهرهای اروپایی  تعبیه شده است، شلوغی مترو و خطوط اتوبوس رانی قابل مشاهده است. این امر مرهون اجرای موفق و کامل مدیریت واحد شهری در اروپاست. به این شکل که شهرداری و دستگاههای مربوطه به شدت به رعایت قوانین و مقررات تاکید دارند اتوبوس هر دو دقیقه یکبار در شهر برلین می رسد و تاخیر ندارد. زیر ساخت های مربوط به قطار شهری به اندازه زیادی گسترده شده است.بنا براین افراد ترجیح می دهند از شبکه ی حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد و محل کار استفاده کنند.    

اما این تمام جریان کنترل مسئله ی کنترل ترافیک نیست عوامل دیگری در مراتب بعدی و بعضا هم عرض با سطح بالای فرهنگ رانندگی در مدیریت ترافیک شهرهای اروپا وجود دارد که در یادداشت بعدی به آن پرداخته می شود.

کلمات کلیدی: مدیریت, مدیریت شهری, مدیریت شهری نوین, توسعه ی شهری,شهرهای اروپایی,ترافیک,فرهنگ ترافیک,حمل و نقل عمومی

مژگان قانع/اثر آنلاین

۰

مطالب مرتبط تیتریک  , مدیریت شهری  , یادداشت

مقدمه: اهمیت کلان داده ها در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است که از جمله علت های آن بحث فضای ذخیره سازی زیاد و بروز شبکه های اجتماعی با حجم زیادی از اطلاعات و استفاده از سنسورها در قسمت...
بروز تظاهرات صورت گرفته در چند روز گذشته هرچند که همه در یک قالب نیست و مطالباتشان هم ایضا یکی نیست و حتی بعضا برخی از تجمعات از جنس مردمی نیست و نیات ساختارشکنانه دارد، اما آنها که مردمی هستند ...
هرساله معمولا در آذر و دی ماه بودجه سال بعد توسط دولت به مجلس ارائه می شود.امسال هم این اتفاق افتاد اما یکی از مهمترین ویژگی هایی که در بودجه امسال وجود داشت یک تناقض آشکار در بودجه با منویات...
سالهای سال است که وضع اقتصادی کشور دچار مشکلات عدیده ای است که از جمله مهمترین های آن تورم، رکود و افزایش فاصله سطح زندگی بین فقیر وغنی(ضریب جینی) است. این مشکلات شاید برای قسمتی از جامعه که سطح زندگی متوسط...
عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • کلان داده ها

    کلان داده ها

    کلان داده ها پذیرش دکتری استعداد درخشان ۹۶ دانشگاه خوارزمی پذیرش دکتری استعداد درخشان ۹۶ دانشگاه خوارزمی
    علمی و فناوری
  • آخرین خبرها