یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹
»   استان البرز, بررسی عملکرداعضای شورای شهر, کرج, گزارش, مدیریت شهری  »   گزارش عملکردمجیدکاویانی عضوشورای شهرکرج
764 views
۱۵ بهمن ۱۳۹۵ , ساعت ۱۳:۱۳

گزارش عملکردمجیدکاویانی عضوشورای شهرکرج

در ادامه مصاحبه های اثرآنلاین در بحث گزارش عملکردهای چهارساله اعضای شورای شهر کرج در دوره چهارم به سراغ مجید کاویانی عضو شورا و رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج رفتیم.در ادامه مصاحبه اختصاصی مجید کاویانی را مشاهده می فرمایید.
یک بیوگرافی از خود بفرمایید.
مجید کاویانی هستم.متولد سال ۱۳۵۰ اصالتا اهل کلاردشت هستم که در بدو ورود به شهر کرج در کلاک ساکن شدیم.پدرم در وزارت کشاورزی کار می کردند که در ۷ سالگی پدرم را از دست دادم.شش برادر هستیم.
سال ۱۳۶۹ دوره متوسطه را در دبیرستان دهخدا به پایان رساندم. وهمان سال هم در رشته مهندسی مکانیک با رتبه ۴۲۵دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی قبول شدم،در سال ۱۳۷۴ در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم،وسپس در همان سال آزمون کارشناسی ارشددانشگاه علم وصنعت رابا رتبه ۷۲ در همان رشته ،گرایش تبدیل انرژی قبول شدم،   سال ۱۳۷۸ در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم. در تمام طول زندگی به دلیل وضعیت ویژه اقتصادی و اجتماعی خانواده مشغول فعالیت بودم.فعالیت خدمات خودرو رااز همان دوران نوجوانی انجام می دادم و مشغول به کار بودم.
چرا به شورا ورود کردیدبا توجه به اینکه ازنظر مالی هم مشکلی نداشتید و تدریس هم می کردید؟
من در حالی که دغدغه مالی نداشتم و در سطح شهر هم به نسبت شناخته شده بودم به این عرصه ورود کردم.با توجه به شناختی که مردم  ازمن به دلیل فعالیت های اجتماعی ام داشتند با استقبال خوبی روبرو شدم و وارد شورا شدم.
به نظر شما شورای شهر چه تخصص هایی را می طلبد؟صرف اثر گذاری کفایت می کند یاخیر؟تاکید براین هست فقط یک سری تخصصها می توانند در شورا بیایند؟
چه تخصصهایی برای مدیریت شهر نیاز است ،تقریبا شهر مجموعه ای از تمام حوز ه های  تخصصی می باشدهرچند که درکشورمادرواقع مهندسین وارد فضاهای مدیریتی می شوندو به طور خاص کمتر در حوز ه های تخصصی خود کار می کنند.ارتقاء آنها را به سمت مدیریت می کشاندوبه سمت کارشناسی صرف نمی روند.من هم در مدیریت وارد شدم بنده منابع انسانی ومالی را می دانستم ودردوره های خاص مدیریتی تجربیاتی کسب کردم وآموزش دیدم .
با استراتژ ی آشنا بودم چون هم نوشتم وهم تدوین کردم واین مرا به سمت توسعه نسبتا قابل قبول برد. در حوزه های اجتماعی هم تقریبا فعالیت داشتم ضمن اینکه در حوزه علوم انسانی هم به دلیل علاقه زیاد به اندازه حوزه فنی مطالعات زیادی داشتم .
شما فکر می کنید شورای شهر باید مکانی برای همه تخصصها باشد؟
جایگاه شورای شهردر شهر ها مانند هیئات مدیره برای سازمانهای اقتصادی می باشد.ما در مدیران سطح بندی داریم مدیر سطح پایین وظیفه ای است ،باید کار تخصصی را صددر صد بلد باشد،کمی هم منابع انسانی بداند ،استراتژی هم نیاز نیست زیاد بلد باشد،مدیر میانی در منابع انسانی بایدقوی باشد وکمی هم دید گاهش استراتژ یک باشد،در حد فنی هم خوب باشدولی نه زیاد.اما مدیر تاپ لول سازمان من باید استراتژ یست باشد،فرصتهارا درک کند،با نقاط قوت وضعف آشنایی داشته باشدودر نهایت بتواند تصمیم بگیرد،در زمینه فنی ضعیف بود زیاد اهمیتی ندارد .ولی استراتژی قوی باید داشته باشد.پس با این صحبت به نظر من  در سطح شورا ی شهر آدمهای استراتژ یست نیاز است، بایدیک اینتر پرایز را اجرا کندویا در مسند تصمیم گیری های کلان قبلا شرکت داشته باشد،در تصمیم گیری های استراتژیک  بتواند صاحب نظر باشد. شورای شهردر حقیقت هئیت مدیره بنگاه اقتصادی یک سازمان است.گرایش ما الان به شورای شهرداری بیشتر شده در واقع شورای شهر وظایف گسترده ای را درقانون برایش پیش بینی کرده است ،تصمیمات می تواند گونه ای باشد که بتواند تمام آن وظایف را پوشش دهد.شورای شهر باید شهر های پایداری را برای مردم رقم بزند ، پایداری در واقع  اقتصادی ،زیست محیطی و اجتماعی می باشد.
ازابتدادرحوزه پژوهش فعالیت داشتید؟چرامرکزپژوهش های شورای شهرراه اندازی شد؟پیشنهاد این کار با چه کسی بوده وچرا شما انتخاب شدید برای این حوزه فعالیت کنید؟
در ابتدای ورود به شورا در دوره چهارم مرکز پژوهش های شورای شهر وجود نداشت.بعد از گذشتن مدتی با توجه به پیشنهادی که اینجانب مطرح کردم و طرحی در این مورد در صحن شورا مطرح شد مقرر گردیداین مرکز راه اندازی شود که در ابتدا قرار بود فردی از بیرون از مجموعه شورا مسئولیت آن را برعهده بگیرد اما بنا به درخواست اعضای شورا این مسئولیت به بنده سپرده شد.
بعدازدوسال  مرکز پژوهش ها در اواخر سال ۱۳۹۳مصوب شد. مرکز در ابتدا ساختار ومکان نداشت ،برای فعالیت ساختاری در همان مکان مختصر از جمله نظام نامه ، اساسنامه درست کردیم، در سال ۱۳۹۴ بودجه ای مختصربه مبلغ “هفتاد میلیون “تومان برای تجهیز مکان مرکز پژ وهشها  به ما اختصاص دادند.

در چارت سازمانی که داشتیم مرکزپژوهش ها را درواقع ستادی برای ارتباط با دانشگاه ها در نظر گرفتیم وبرای هر شش حوزه که تعریف کرده بودیم متناظربا کمیسیون های تخصصی شورا یک کارشناس در نظر گرفته شد ،تا بتواند محورفعالیتی را با دانشگاه های مختلف ایجاد کند.
بادانشگاه ها ارتباط برقرار کردید؟
ما توانستیم این کاررا انجام دهیم ولی متاسفانه به دلیل محدودیت مکانی ویا جوان بودن اعضا ونقاط ضعفی که وجود داشت نتوانستیم همه آن حوز ه ها را فعال کنیم.ما از هر ظرفیتی برای کمک به مجموعه استقبال می کنیم .ما ایده آل به مسئله نگاه نکردیم بیشتر مسئله محور عمل کردیم ،یعنی سعی کردیم ببینیم در این مرکز چه کارهایی انجام داده ایم .
تیم شما چند نفر است؟
کل نیروهای ما در مرکز پژ وهشها ۳نفر است ، کارشناس هستندما در چارت پیش بینی کرده بودیم که هر کدام از این کمیته های    پژوهشی یک کارشناس مسئول داشته باشد، کمیته مربوط به شهر سازی یک کارشناس دارد،هم چنین کارشناس حمل ونقل داریم که تمام موضوعات مربوط به حمل ونقل مارا با تمام دانشگاه ها خودشان پیگیری می کنندوقرار هم نیست این مجموعه ستادش بزرگتر از این بشود.البته در تلاش هستم که تمام آن محور ها شکل بگیرنددر دوره بعد انشاالله محدودیت مکان را ازبین می بریم.
دوره بعد بازهم در مرکز پژ وهش ها ادامه می دهید یا کار سختی است قبول نمی کنید؟
ما در اساسنامه پیش بینی کرده بودیم که یک لایحه ای از شورا می آیدمتاسفانه هیچ لایحه ای از شورا به ما ارجاع نشد،مگر اینکه ریاست شورا مواردی را برای بررسی واعلام نظر ارجاع می دادند،ماهم گزارش تحلیل تهیه می کردیم وارائه می دادیم .
دومین ورودی ما مسئله ای بود که خودمان درک می کردیم مثل مرکز پژ وهش های مجلس ماهم این مسائل را می گرفتیم وروی آنها کار می کردیم کارهای ما هم مثل دیگر پژوهش های علمی ازجمله میزگردتخصصی ، برگزاری همایش کنفرانس علمی ، انجام کار پژوهشی قالبهای مختلفی داشت.
کارها به طور اخذ درکدام حوز ه ها بوده است ؟چند طرح فرهنگی واجتماعی در اینجا مطرح شده؟
مادر حوزه فرهنگی اجتماعی کار کردیم در این حوز ه ها دو میزگرددردرسال ۹۴ و۹۵برگزار کردیم .
چندتا ازاین میزگردها خروجی محور بوده است؟آیا فقط میزگرد بود یا شما طرح پژوهشی را مطرح کردید منجر به یک فعالیت فرهنگی شده است؟
ماتصمیم داشتیم  قاعدتا خروجی ملموسی را از هرکدام از این فعالیت ها بگیریم منتها کاربست آن در اختیار مجموعه تصمیم گیر است ،گزارشی از کارهایمان تهیه کردیم مثلا احداث گرمخانه ها که میزگردی برای آن برگزارشدآسیب شناسی کردیم ببینیم چه تاثیر فرهنگی اجتماعی در آن وجود داشته است همه آنها را درقالب یک میز گرد جمع کردیم طی نظر سنجی از اساتید دانشگاهی ،ازافراد اجرای و اطرافیان محدوده گرمخانه نظر سنجی کردیم ودیدیم در مکان یابی گرمخانه ها باید تجدید نظر شود.که نتیجه آن تجمیع دانش احداث گرمخانه ها شد.
چرا دومین گرمخانه در فردیس احداث شد؟به آن پژ وهش توجه نشد؟
من احساس می کنم توجهی نشد.
چرا؟
به هرحال ما هم به شورا و هم شهرداری گزارش را ارائه کردیم حال دانش استفاده از این پروسه چقدر زمان ببرد بحث دیگری است.
در حوزه عمرانی چه کار هایی انجام شد؟نیروها در چه بخشی مستقر هستند؟
عمران وحمل ونقل در واقع یک کمیته شد. ما مطالعات جامع حمل ونقل ترافیک در کرج داریم که درآن سناریوهای مختلفی برای روان سازی ترافیک شهر پیش بینی شده است .یکی از آنها ایجاد تقاطع های غیرهم سطح پیش بینی شده که ایجاد شود.مطالعات جامع حمل ونقل ترافیک در سایت شهرداری موجود است وباید شهروندان به این موضوع دسترسی داشته باشند.حتی طرح تفظیلی هم باید در دید عموم باشد تابرای برنامه های آینده بتوانند ازطبعات آتی ،اطلاعات کسب نمایند.البته مطالعات از قبل بوده وما آنهارا بررسی کردیم وبه نظر رسید اجرای این مطالعات از نظر کارشناسان این حوزه زیاد مطلوب نیست.میزگردی تحت عنوان نقدو بررسی طرح جامع حمل ونقل ترافیک برگزار کردیم درآن جلسه به این نتیجه رسیدیم که کارشناسان حمل ونقل که از منظرهای مختلف به قضیه نگاه کردندشیوه اجرایی آن را منطقی ندیدند.حمل ونقل ترافیک برای روان سازی ترافیک کریدور هایی را مدنظردارد،که درآن حمل ونقل عمومی، پیاده را ه سازی را هم پیش بینی کرده است.این طرح یک افق ده ساله داردکه دراین افق یک منابع اعتباری هم دارد.اما اولویت با چیست ؟پیاده راه یا تقاطع غیرهم سطح ،ما برای اولویتها جایی تعریف نکردیم ما ابزاری به عنوان مدیریت ارزش معرفی کردیم . پروژ ه های عمرانی را که خیلی برنامه محور نیستند می بینیم.

مدیریت شهرپکیج کاملی است که بخشی ازآن رفتارشهروندی است می توان رفتارشهروندان را کنترل کرد.برای ایمن سازی رفتاری را یاد بگیرند که به نفعشان باشدمتاسفانه الگوی شهری در کرج مثل تهران است .تهران هم به بن بست رسیده .با توسعه شبکه بزرگراهی نتیجه ای که گرفتیم تسهیلات سفر،انگیزه سفر شخصی،معابر، را زیاد کردیم نتیجه آن ترافیک بیشتر است .در واقع این زنجیره معیوب کمک کرده بزرگراه های تهران را به یک پارکینگ تبدیل کند.کرج هم با این مدل پیش می رودوتوسعه پیدا می کند.
در مورد اولویتها به ابزار رسیدیم این سلیقه بنده نیست برای ازبین بردن نگاه سلیقه ای باید به سوی ابزار های مهندسی برویم در حوزه فرهنگ هم نیاز به ابزار داریم . در این حوزه هم نمی توانیم کیفی رفتار کنیم ،ما باید تاثیر اقدامات فرهنگی را کمی کنیم وبسنجیم .چطور می توان اخلاق افراد را کمی کنیم “رهبری می فرمایند باید مهندسی فرهنگی ایجاد کنیم “.مادر حوز های فنی ،عمرانی شاخص داریم کلا نیاز به یک زبان مشترک هست که مادر حال حاضر روی آن ،باعنوان مدیریت ارزش برروی طرح جامع حمل ونقل ترافیک کار می کنیم .با  دانشگاه خوارزمی این قرار داد را بستیم وروی این موضوع کار می کنیم .کاربست ونتیجه خوب به تصمیم گیرند ها برمی گردد.آیا پذیرای مطالعات هستند یاخیر؟اگر پذیرا نیستند دلیل خاصی برای آن دارند؟شاید روایی لازم را نداشته باشد.
نیاز به زبان مشترک برای الویت بندی ازجمله خروجی های این میز گرد بود.الویت با طرحی است که ارزش بیشتری ایجاد می کند،حوزه بعدی اقتصادی است حمایت وراه اندازی استارتاپ با دیدگاه اینکه بزرگترین مشکل کشور شغل است ،برای ایجاد توسعه شغلی نیاز به توسعه اقتصادی می باشد.اقتصاد دنیا به سه بخش تقسیم می شود، کشاورزی ،صنعتی،فراصنعتی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی ایجاد اشتغال در بخش خدماتی است .آمریکا با ۷۵%اشتغال بالاترین رتبه را در این زمینه دارد.در ایران طبق آمار رسمی کمتر از ۴۰%در حوزه خدمات اشتغال دارند.ما در حوزه صنعت وکشاورزی نمی توانیم ایجاداشتغال نماییم .ما هرچه مکانیزیسیون انجام می دهیم شغلها را کم می کند.باید به خدمات توجه بسیار شودکه استار تاپ ها توانستند در این زمینه گام بردارندوما از آنها حمایت کردیم .
از چند استار تاپ حمایت کردید وچگونه این حمایت انجام شد؟
گروه های مختلف فنی آمدند وما از آنها در قالب برگزاری جلسه و در اختیار دادن مکان وغیره حمایت کردیم .به طور خاص یک استار تاپی را با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری کرج تحت عنوان” استار تاپ ویکند”در شهر کرج”پایش”  برگزار کردیم که نتایج خوبی را به عنوان ابتدای کار داشت .خروجی آن استار تاپ ویکند شد .یک مرکز تسهیل گری که الان در باشگاه میلاد هم تاسیس شده است .اگر رشد کند بچه ها به جای اینکه به سراغ ما بیایند خودشان در آنجا تولید ارزش می کنند.وبار اشتغال ما کم می شود.این دیدگاهی بود که ما در حوزه اشتغال داشتیم .درک نیاز حاصلش می شود یک ارزش که می توان به آن دست پیدا کرد.مابیشتر به عنوان یک تسهیل گر در این مورد کار می کنیم .هزینه ای هم که شد فقط در حد یک پذیرایی برای جلسات ومراسم بود.مرکز تسهیل گری هم که راه اندازی شود کسانی که طرح داشتند می توانند در آنجا طرح های خود را توسعه دهند واقتصادی کنند.
ما بخش دیگری از کارمان کارهای پژوهشی است که به دانشگاه ها دادیم ما نظام نامه انتصابات شهرداری را تهیه کرده بودیم در کمیته تخصصی مصوب شدنهایتا در صحن شورا هم تصویب شد.نظامنامه ای که در مرکز پژ وهش تهیه شده بود ونظامنامه شهرداری را باهم مقایسه کردند ودیدند که نظام نامه ما کاملتراست .ما درآن تمام معیارهای انتخاب یک مدیر را لحاظ کردیم (تحصیلات ،تخصص،تجربه ، اخلاقیات)همه آنهارا در یک پکیج تهیه کردیم وارائه دادیم .
فعایتهای شما در حوزه فرهنگ ، عمران،اقتصادی توانست با امکانات موجود کار کندوهمه آنهارا هم به صورت ریشه ای کار کردید.دوره بعد ی شورا می خواهید چکار کنید؟برای چه شما باید دوباره انتخاب شوید؟
– پیگیری توسعه پایدارشهری مخصوصا طرح جامع حمل و نقل و ترافیک
– حمایت از اشتغال و توسعه اقتصادی. در توسعه اقتصادی معتقدم با توجه به داشتن جمعیت جوان اما غیر متخصص باید به سمت توسعه خدمات برویم .ما باتوجه به اینکه ۴۰% در حوزه خدمات شاغل داریم باید از توان نیروهای بیکار در توسعه بخش خدماتی به بهره ببریم تا به سمت وسوی خوبی حرکت کنیم.
– توسعه زیرساخت های فرهنگی اجتماعی
– ارتقا جایگاه خدمات در جامعه شهری: اگر مدیریت شهری  درست عمل کندوجایگاه خدمات را ارتقاء دهندتا افراد فکر نکنند در برابر خدمات دادن شغل کمی دارند با افتخار وقدرت کار خدماتی را انجام دهند.

– توسعه زیرساخت های بانک اطلاعاتی شهری برای توسعه بحث اشتغال و بالابردن توانایی مدیریت های شهری: اگر شغلی را می خواهید انتخاب کنید اطلاعات در خصوص آن شغل برای شما داده شود که نهاد مدیریت شهری به عنوان زیر ساخت اشتغال باید آن را مورد توجه قرار دهد.

مصاحبه:علیرضا عبادالهی

مطالب مرتبط استان البرز  , بررسی عملکرداعضای شورای شهر  , کرج  , گزارش  , مدیریت شهری

به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
رستمی در پاسخ به سؤالات هفته‌نامه جاذبه به بیان تاریخچه تشکیل بازرسی اصناف پرداخت و گفت: در سال 1386 و  بر اساس الحاقیِ ماده 45 قانون نظام صنفی مقرر گردید تا واحدی بنام واحد بازرسی و نظارت اصناف در اتاق‌های...
    زندگی خوب موسسه ای مردم نهاد است که فعالیت های متعدد اجتماعی در کرج با نام آن گره خورده است.هفته نامه جاذبه پیرو رویکرد اجتماعی خود به سراغ حسین بابازاده مقدم و گروهش رفت تا از فعالیت های آن بیشتر...
رضا سلگی رئیس شورای شهر گرمدره در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه جاذبه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شوراگفت:در یک سال گذشته طراحی و انجام کارهای تحقیقاتی را با توجه به آنکه نیاز است کارها در شهر به صورت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها