دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ده سال پیش یک بازاریاب برای جذب مشتری و فروش محصول از روش های مثل بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی،استندهای شهری،پخش تراکت و تبلیغات سینه به سینه استفاده می کرد.این کار برای جذب و افزایش مشتری انجام می شد و یکی از عمده ترین مشکلاتی که با خود به همراه داشت هزینه بالای تبلیغات در این گونه […]

ده سال پیش یک بازاریاب برای جذب مشتری و فروش محصول از روش های مثل بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی،استندهای شهری،پخش تراکت و تبلیغات سینه به سینه استفاده می کرد.این کار برای جذب و افزایش مشتری انجام می شد و یکی از عمده ترین مشکلاتی که با خود به همراه داشت هزینه بالای تبلیغات در این گونه رسانه ها بود.رفته رفته سمت و سوی تبلیغات به سمت رسانه های جدید تر مثل تلویزیون رفت و با تولید تیزرهای تبلیغاتی سعی در جذب بیشتر مخاطب بین فعالان این عرصه بیشتر شد. یکی از مشکلات پخش تبلیغات در تلویزیون هزینه بالای تبلیغات بود که عده ای سعی می کردند تا تبلیغات رادیویی را در کنار تبلیغات تلویزیون قرار دهند و به این شیوه زمان کمتری در تلویزیون و زمان بیشتری را در رادیو تبلیغ کنند تا از نظر هزینه صرفه بیشتری داشته باشد.این موضوع هم به هرحال نقاط ضعف و قوت خود را داشت که در این مقال نمی گنجد.

از سوی دیگر بعضی از تبلیغات چی ها(مراکز مشاوره و ارائه راهکارهای تبلیغی) صحبت از مفهوم دیگری به نام کمپین تبلیغاتی*  می کنند،به این معنا که تبلیغات فقط در یک بستر جواب نمی دهد و می بایست در چندین فضا به طور همزمان تبلیغ صورت بگیرد.به هر روی با گذشت زمان شیوه های تبلیغ هم به روز تر می شوند و سعی می شود اشکالات روش های قبلی را کمتر و یا حذف کنند.با پیدایش اینترنت و استفاده روز افزون مردم از آن مفهوم جدیدی در بحث تبلیغات شکل گرفت با عنوان بازاریابی دیجیتال**.این روش تبلیغات در حالی که روشی جدید برای تبلیغ است اما توانسته سهم مناسبی را ازبازار را برای  کسب و کارها فراهم کند.کسب و کارها در این بازار یا در دنیای واقعی وجود دارند و حضورشان در فضای دیجیتال برای جذب مشتری بیشتر است و یا صرفا در فضای مجازی به کسب و کار می پردازند.

اگر بخواهیم انواع روش های بازاریابی دیجیتال را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بازاریابی ایمیلی_Email Marketing
  • بازایابی پیامکی_Sms Marketing
  • بازایابی وب سایتی_Website Marketing
  • بازاریابی مبتنی برشبکه های اجتماعی_Social media Marketing
  • بازاریابی محتوا_Content Marketing
  • بازاریابی مبتنی برموتورهای جستجو_Search Engine Marketing

البته بسیاری از روش های دیگر هم وجود دارد که یا زیر بخش موارد اشاره شده است ویا در اینجا به آنها اشاره نشده است.

حال نکته حائز اهمیت آن است که امروزه دیگر بخش اساسی تبلیغات به سمت رسانه های نوظهور و دیجیتال رفته است و تبلیغات در این فضاها در عین حال که کم هزینه تر است به صورت مطمئن تری در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد و امکان خرید توسط مشتریان احتمالی نیز بیشتر است.همچنین در این روش می توان ارتباط مستقیم تری را با مشتری داشت و بازخوردها را مناسب تر دریافت کرد.

 

  • نویسنده : علیرضا عبادالهی
  • منبع خبر : اثرآنلاین