یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
»   اجتماعی, تیتریک, یادداشت  »   آموزش و پرورش هزاران فرسنگ دورتر از نیازهای روز
255 views
۲ مهر ۱۳۹۹ , ساعت ۱۳:۵۵

آموزش و پرورش هزاران فرسنگ دورتر از نیازهای روز

یکی از مشکلاتی که آموزش های رسمی بالاخص آموزش و پرورش با آن روبروست ارائه آموزش ها به شکل قدیمی، نامرتبط، غیرموثرجهت جذب دانش آموز در بازارکار و بسیاری موارد دیگر است که در این یادداشت به آن می پردازم.

چند مدت پیش مستندی می دیدم که در رابطه با دانشگاه رفتن در آلمان بود. در این مستند گفته شد که یک فرد تا قبل از دیپلم گرفتن سه بار هدایت می شود تا رشته مورد نظرش را انتخاب کند،دررشته ای که دوست دارد به شکل نظری یا فنی دوره بگذراند و در نهایت مشخص شود که آیا او نیاز به دانشگاه رفتن دارد یا باید در حوزه فنی خود مشغول به کار در بازار کاری این کشور شود.

طبق معمول که در این موارد به کشورخودمان نگاه می کنم در این مورد هم در ذهنم شروع به فکر کردن در این مورد کردم و از قضا اتفاقاتی که برای خودم رقم خورده بود و برای دیگر نوجوانان و جوانان.

خاطره ای از زمان تحصیل خودم

یکی از مسائلی که در نظام آموزش و پرورش درگیرش بودیم تغییر بود.تغییری که برای خیلی از ما ترسناک است اما متاسفانه این تغییر در نظام آموزشی نه به رشد که به سردرگمی منجر شد حداقل برای تعدادی از همسالان ما و ایضا دانش آموزانی که الان نظام قدیم این نظام جدید حساب می شوند. نمی دانم چند بار نظام قدیم نظام جدید در آموزش پرورشمان اتفاق افتاده است. البته این تغییر نظام داستان دیگری هم داشت بحث انتخاب رشته ها در دبیرستان و تغییر زمان آن و بحث کتاب ها که این قسمت کتابها وقتی به دوران مدرسه فکر می کنم بیشتر آزارم می دهد. یادم می آید که بعد از اول دبیرستان یک آزمون شبه کنکوردادم تا بتوانم در یک هنرستان فنی و حرفه ای خوب درس بخوانم بعد از قبولی چند انتخاب داشتم که یکی هنرستان شهیدبهشتی بود که نیمه وقت مدرسه بودونیمه وقت دانشگاه و دیگری هنرستان شهیدصدوقی که چون اولی رشته کامپیوتر نداشت دومی را انتخاب کردم. مشکلی که در آن دوران داشتیم کتاب های آزمایشی بود . معمولا کتابها یا هنوز آماده نشده بود یا اگر هم آماده شده بود دیر به دستمان می رسید بعضی اوقات تا نیمه سال هم کتاب نداشتیم که نتیجه شد افت تحصیلی و اینکه بعضا معلم ها اشراف کافی به کتاب نداشتند وانصافا با تقلا و تعهد سعی می کردند موضوع را پوشش دهند. بعد از پایان هنرستان دو انتخاب داشتم یا فعال شدن دربازارکار که به دلیل کافی نبودن آموزش های تخصصی امکانش نبود یا ادامه رشته در دانشگاه که به امید افزایش تخصص راهی دانشگاه شدم و در نهایت در دانشگاه و به لطف چنداستادمتخصص و گروه رباتیک و فعالیت های صنفی دانشجویی وارد بازارکار شدم.

آخرش که چه ؟

اما در نهایت امر روی سخنم آن است که چه بهتر است حالا که می بینیم فرصت بازارهای کار بیشتر مهارت محور شده است و آموزش های رسمی از نیازهای بازار عقب مانده است نسبت به مشاوره و هدایت تحصیلی اهتمام بیشتری داشته باشیم و سعی کنیم دانشجویان را مهارت محورتر بار آوریم و از دیگر سو وقت اصلاح نظام آموزشی نیازهای واقعی جامعه و دانشجویان را لحاظ کنیم و ضمنا وقتی یک طرح کامل پخته شد مطالب و کتب کاملا آماده شد و معلمان آموزش موردنیاز را فراگرفتند بعد اقدام به تغییر سیستم آموزشی کنیم.

مطالب مرتبط اجتماعی  , تیتریک  , یادداشت

درابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا درجهان وایران رفتارهای غیرعاقلانه ای از عده ای دیده شد که توسط علمای دینی ردشد و این افرادرا نه افراددیندار که افراد احمقی دانستند که برای مطرح شدن خوداز حربه دین می خواهنداستفاده کنند که...
مشکل اشتغال یا درواقع در ایران را شاید بتوان یکی از مشکلاتی دانست که خودباعث بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله، اعتیاد، فقر، طلاق، خیانت، سرقت، افزایش سن ازدواج وبسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی شده است.در واقع شاید بتوان با...
تقی غیاثی تبار مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تشریح پروژه اشتغال مهارت محور گفت: رویکرد ما در ارائه آموزشهای مهارتی این است که از فرصت های شغلی به مهارت برسیم،...
به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها