یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
»   استان البرز, کرج, مصاحبه  »   مردمی بودن مسئولین مردم را هم همراه می کند
518 views
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ , ساعت ۱۵:۴۷

رستمی مسئول بازرسی اصناف :

مردمی بودن مسئولین مردم را هم همراه می کند

رستمی در پاسخ به سؤالات هفته‌نامه جاذبه به بیان تاریخچه تشکیل بازرسی اصناف پرداخت و گفت: در سال ۱۳۸۶ و  بر اساس الحاقیِ ماده ۴۵ قانون نظام صنفی مقرر گردید تا واحدی بنام واحد بازرسی و نظارت اصناف در اتاق‌های اصناف سراسر کشور تشکیل شود که در کرج نیز مدیریت آن به این‌جانب محول گردید. وی افزود: وظیفه بازرسی اصناف برخلاف شبهه عمومی، ارسال گزارش تخلفات واحدهای صنفی به تعزیرات حکومتی است نه جریمه کردند.

بازرسان بر اساس فصل هشتم قانون نظام صنفی، صرفاً مشاهدات خود را در معیت بازرس دوم یا کارشناس ذی‌ربط و یا هر دو در قالب گزارش بازرسی ثبت و تسلیم می‌نمایند، اما احراز تخلف و اعمال جرائم مربوطه وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: ازآنجاکه مشارکت مردم در هرگونه اقدامی بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده است و این مجموعه نیز همواره تلاش نموده تا درجهت رضایت شهروندان و آرامش و سلامت فضای کسب و حرکت نماید، به همین جهت با تشکیل دایره شکایات، به‌صورت اختصاصی و مدون به شکایات تلفنی و حضوری مردم رسیدگی می‌نماید که نتیجه این تلاش‌ها افزایش تماس‌های تلفنی و شکایات حضوری مردم بود و همچنان روند افزایشی خود را حفظ نموده است که همین امر نشانه اعتماد ایجادشده بین مردم و مجموعه بازرسی است. از سوی دیگر با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تلاش بر این است که شکایات مطروحه در همان روز رسیدگی و مختومه گردد.

مدیریت بازرسی و نظارت اصناف تخلفاتی همچون گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عرضه و فروش کالای قاچاق، فروش اجباری، عدم درج قیمت، عدم صدور برگ خرید فروش و … را بر اساس فصل هشتم قانون نظام صنفی مشمول تنظیم گزارش بازرسی و رسیدگی در محاکم تعزیری اعلام نمود و در رابطه با ماهیت جریمه و نقش بازدارندگی آن معتقد است که به دلیل وجود احتمال عدم آگاهی متصدیان واحدهای صنفی به قوانین صنفی و تعزیری می‌بایست ضمن ارشاد و آموزش متصدیان به پیشگیری از بروز تخلف پرداخت. در همین راستا بخشی از بودجه اتحادیه‌ها صرف آموزش شده و طبق قوانین جدید هر فرد صنفی می‌بایست قبل از دریافت پروانه کسب کارگاه آموزشی مربوطه را گذرانده باشد تا امکان ارتکاب تخلف به دلیل عدم آگاهی از قانون به صفر برسد که این امر در حال حاضر توسط واحد آموزش اتاق اصناف مرکز استان در حال انجام است.

وی در ادامه افزود با توجه به گسترده شدن اختیارات و حوزه عملکرد بازرسی اصناف بر اساس بندش ماده ۳۷ قانون نظام صنفی که در آن نظارت بر فعالیت همه واحدهای صنفی خرده‌فروش و عمده‌فروش صرفاً به بازرسی اصناف محول گردیده است؛ و با عنایت به نام‌گذاری سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب بنام سال حمایت از کالای ایرانی و سال جدید به نام رونق تولید که در سال‌های اخیر موردتوجه آن رهبر فرزانه بوده است، تلاش این مجموعه نیز بر آن بوده تا با عینیت بخشیدن به قبح خرید کالای قاچاق و لزوم حمایت از کالای ایرانی توسط مجموعه اصناف به‌عنوان عوامل بسیار مؤثر در این حوزه، ویترین‌های شهر را از کالای قاچاق عاری و کالای ایرانی را جایگزین آن نمایند. به همین جهت با حمایت از واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای ایرانی از طرق مختلف ازجمله تخفیفات عوارض صنفی، تشویق این‌گونه واحدها با اهدا لوح یا الصاق برنوشته و دیگر روش‌ها، سعی در فرهنگ‌سازی در عرصه عدم عرضه کالای قاچاق نیز نموده‌ایم.

مدیریت بازرسی اصناف در رابطه با عملکرد دستگاه‌ها در حوزه مقابله و مبارزه با کالای قاچاق نیز ضمن اشاره به‌فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری کالای قاچاق از مبدأ تا مقصد و نظر به وجود کالای قاچاق در برخی انبارهای استان اضافه کرد، اقدامات مناسب و قابل‌توجهی در این خصوص صورت گرفته و کماکان ادامه خواهد داشت، انشاء الله با همراهی مردم و عزم ملی، همانند طرح رجیستری به مقصود نهایی نائل شویم.

 وی ادامه داد بازرسی و نظارت اصناف با انجام گشت‌های مشترک با دستگاه‌های مرتبط ازجمله اتحادیه‌ها، تعزیرات حکومتی، اداره اماکن عمومی، دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت، اطلاعات و عملیات مبارزه با قاچاق اداره آگاهی، فرمانداری و استاندارد؛ در تمام حوزه‌ها ازجمله کالاهای سلامت‌محور، کالای قاچاق، کالای تقلبی و فاقد استاندارد و دیگر موارد مرتبط باعرضه کالا بر اساس ضوابط قانونی فعال بوده و کارنامه قابل قبولی را نیز در عملکرد خود به دست آورد.

رستمی به این موضوع نیز اشاره کرد که مسئولین می‌توانند با پرهیز از تجمل‌گرایی و با ساده زیستی و درک واقعیت زندگی مردم و رعایت عدالت اجتماعی اقدامات مؤثری را انجام دهند تا مردم نیز با اعتماد قلبی و نزدیک‌تر به مسئولین، همراه و همدل دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باشند. در این مورد می‌توان فرمایشات راهگشای رهبر معظم در این خصوص را بیان کرد که فرمودند “چقدر خوب است به‌جای آنکه پشت سرهم مصوبه بدهیم، یک مصوبه بدهیم. ولی مصوبه‌ای که منجر به خروجی شود و امکان اجرا داشته باشد”.

رستمی در پایان اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده اغلب مردم از عدم تکریم مشتری در واحدهای صنفی گله‌مند هستند و در اغلب شکایات مطروحه از طرف شاکیان به این موضوع اشاره‌شده است. لذا توصیه نمودند که متصدیان واحد صنفی با احترام و تکریم با مردم رفتار کنند. چراکه بهترین تبلیغ برای کسبه، مشتری مداری و رعایت حقوق مشتریان در تمام صنوف است که اولین قدم در این راه نصب پروانه کسب، درج قیمت و صدور برگ خرید فروش برای مشتریان هست. علی ای حال مردم می‌توانند شکایات خود را به‌صورت حضوری در محل این بازرسی به نشانی: بلوار طالقانی شمالی پل آزادگان ابتدای خیابان برغان طبقه فوقانی پاساژ رضا و یا با شماره تلفن ۵- ۰۲۶۳۲۲۱۸۵۴ و یا سایت www.135.irمطرح نمایند.

مطالب مرتبط استان البرز  , کرج  , مصاحبه

تقی غیاثی تبار مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تشریح پروژه اشتغال مهارت محور گفت: رویکرد ما در ارائه آموزشهای مهارتی این است که از فرصت های شغلی به مهارت برسیم،...
به گزارش اثرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی "تیتریک"، به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت دکتر ابراهیم حشمت طالقانی...
    زندگی خوب موسسه ای مردم نهاد است که فعالیت های متعدد اجتماعی در کرج با نام آن گره خورده است.هفته نامه جاذبه پیرو رویکرد اجتماعی خود به سراغ حسین بابازاده مقدم و گروهش رفت تا از فعالیت های آن بیشتر...
رضا سلگی رئیس شورای شهر گرمدره در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه جاذبه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شوراگفت:در یک سال گذشته طراحی و انجام کارهای تحقیقاتی را با توجه به آنکه نیاز است کارها در شهر به صورت...
    عنوان اسلایدر
  • اقتصادی

  • آخرین خبرها